#1 hiba: Nem használsz földrajzi célzást
Ha nem az egész országban nyújtod a szolgáltatásodat, akkor mindenképp szűkítened kell a hirdetési területet. Az adwords a kampány szintjén ad lehetőséget a területi célzás beállítására, amit akár város szintjén is megadhatsz, de megyére és országra is célozhatsz. Ez az egyik legalapvetőbb Google Adwords hiba, ha nem állítod be.
A területi célzásnál ne csak azt vedd figyelembe, hogy hova szállítasz, vagy meddig tart a szolgáltatási területed, hanem hogy hol vannak a fizetőképes vásárlóid. Hirdess oda, ahonnan a legtöbb olyan ügyfeled jött, akivel szívesen dolgoztál.
#2 hiba: Nem használsz landing oldalakat
Gyakori hiba, hogy minden adwordsből megszerzett látogatót ugyanarra az oldalra irányítasz a honlapodon. Gondolj bele, ha neked azt ígéri egy hirdetés, hogy akciós sportcipők várnak a kattintás után, akkor mit csinálsz, ha nem ezt kapod? Neki állsz keresgélni a honlapon az akciós sportcipőket vagy inkább visszalépsz a keresésekhez? Lehet, hogy te a kivételek közé tartozol és keresgélni fogsz, de hidd el a többség szó nélkül ott hagyja az oldalt.
Ezzel kidobod a kattintás árát, pedig csak annyit kell tenned, hogy a hirdetésben a megfelelő URL-re irányítod a látogatód. Ezzel a beállítással sok pénzt takaríthatsz meg.
Tudom, tudom macerás és sokáig tarthat, de ha csak 8-10 szolgáltatásod van, akkor simán megéri nem?
#3 hiba: Nem használsz kizáró kulcsszavakat
A kizáró vagy negatív kulcsszavakat mindenkinek használnia kell. Nem láttam még olyan kampányt, ahol a beállított kulcsszavak ne hoztak volna magukkal olyan járulékos kifejezéseket, amelyeket érdemes ne lett volna érdemes kizárni.
Egyik ügyfelemnél az átalános beállítású „üveg korlát” kulcsszó megjelenítette a hirdetést a „befőttes üveg” kifejezésre is. Könnyű belátni, hogy ez a megjelenítés nem fog eredményt hozni, viszont a hirdetés minősége romlik, mert nem kattintanak rá. Ha valaki pedig mégis kattint akkor kis eséllyel fog ajánlatot kérni üveg korlátra, ha eredetileg befőttes üvegre keresett.
Ez alapján a példa alapján ki lehetne zárni a befőttes üveg kifejezést és akkor már az esélyét is megelőzzük annak, hogy erre megjelenve, felesleges pénzt költs el. Ez nagyon egyszerű és ha havonta ránézel a keresési kifejezésekre az Adwords fiókodban akkor néhány perc alatt el is végezheted a feladatot és a büdzséd méretétől függően akár havi 10-20 000 Ft-ot is spórolhatsz!
#4 hiba: Display és keresési kampány egyben
Sajnos a Google még mindig tudatosan ajánlja, hogy olyan kampányt készíts, ami egyszerre működik a Display (megjelenítési) és a keresési hálózaton. Aki picit is ismeri a két típus közötti különbséget, az pontosan tudja, hogy mennyire haszontalan, sőt inkább káros egy kampányon belül használni a két típus. Annyira eltérő beállításokat kell alkalmazni a költségkeret, célzás és licitek tekintetében, hogy semmi értelme keverni a kettőt.
Olyan ez mintha egy edényben próbálnál egyszerre gyümölcslevest és gulyást főzni. Tulajdonképpen étel lesz belőle, végső esetben, meg is lehet enni, de azért külön-külön sokkal jobb és finomabb lenne.
Tehát ne keverd a két típust, mert csak károd lesz belőle.
#5 hiba: Nem jól csoportosítod a kulcsszavakat vagy nem is csoportosítod őket
A hirdetéseidet és a kulcsszavaidat hirdetéscsoportokba rendezheted, ajánlom, hogy élj is ezzel a lehetősséggel, mert különben nem lesznek hatékonyad a hirdetéseid.
Az üveges példa esetén is ez volt a helyzet, volt egy hirdetés, amiben megpróbálták felsorolni az összes szolgáltatást, de ez hely hiányában természetesen nem sikerülhetett.
Így viszont a sok-sok kulcsszó nem volt releváns a hirdetéshez képest és nem hozott jó eredményeket. Például az üvegkorlát kulcsszó nagyon jó lett volna és fontos is, de a hirdetésben nem jelent meg, mert nem fért el a sok tükör, edzett üveg stb kifejezés mellett. Így hiába jelent meg erre a kifejezésre sokszor a hirdetés, mindössze 1-1,5% kattintott rá.
A módosítás után ez a kifejezés is saját hirdetéscsoportot kapott így a hirdetéshez, ami csak az üvegkorlátokról szólt, csak az alábbi kifejezések tartoztak: üvegkorlát, korlát üvegből, edzett üveg korlát, kültéri üvegkorlát, beltéri üvegkorlát, egyedi üvegkorlát.
Ennek a két módosításnak köszönhetően, az átkattintási arány 8-10% környékére nőtt.
Vedd a fáradságot és csinálj minden szolgáltatáshoz és termékhez külön hirdetéscsoportot, így lesznek a legpontosabbak a találataid.
#6 hiba: Nem hiszel a számoknak
Sokan vannak, akik érzéseikre hagyatkoznak, amikor a hirdetések vagy a kulcsszavak eredményességét ítélik meg, ez óriási hiba. A számok nem hazudnak. Pláne ha méred a konverziókat, akkor biztos lehetsz benne, hogy melyek az eredményes kulcsszavak. A többit pedig kíméletlenül le kell építeni, ki kell kapcsolni, mert az így megspórolt pénz azokra a kulcsszavakra költheted, amelyek eredményeket is hoznak.
Teljesen felesleges 3 hónap után futtatni egy olyan szolgáltatáshoz tartozó kulcsszót, miről senki nem érdeklődött. Még akkor sem, ha van is kattintás a hirdetésre. Ebben az esetben mindenképp meg kell vizsgálni, hogy minden rendben van-e azzal az oldallal ahova a látogató érkezik a kattintás után. Lehet hogy ott van a hiba, nem jó az üzenetküldő, nem egyértelmű a szöveg, nem szólítod fel a látogatót cselekvésre, ezeket mindenképpen javítani kell!
#7 hiba: Nem hiszed el hogy a kevés de pontos kulcsszó a jobb
Vannak, akik azt gondolják, hogy jó ötlet általános kifejezésekre hirdetni, mint esetünkben az üveges. Az a probléma, hogy így általában olyanok fognak megtalálni, akik teljesen átlagos, ablaküveg cserével foglakozó szolgáltatót keresnek, márpedig vélhetőleg ennek a munkának a legkisebb a haszonkulcsa.
Sokkal jobb, ha megcélzod azokat az embereket, akik pontosan tudják, hogy mit szeretnének és ennek megfelelő kifejezéssel keresnek. Így nem egy kulcsszavad lesz, hanem 10-20, lehet hogy ezekre kevesebben is keresnek, de valószínű, hogy aki üvegportált, vagy üvegkorlátot keres sokkal jobban fog örülni egy olyan hirdetésnek, ami erről szól, mint annak, hogy üveges Budapesten.
Vedd a fáradságot és szedd össze a kulcsszavakat, rendez őket és ezek alapján bontsd szét hirdetéscsoportokra a hirdetéseidet, a megfelelő kulcsszavakkal.
Összegzés
Itt is minden munkában megtérül az alaposság és a pontos tervezés. Ha igazán jó Google Adwords hirdetési kampányt szeretnél, akkor kövesd a következő lépéseket:
- Írd össze a szolgáltatásaidat vagy termékeidet. (pl.: Üvegkorlát, üvegportál, üvegfal, kádparaván)
- Csoportosítd őket, a kifejezéseknek és használatuknak megfelelően. például:
- Üvegkorlát
- üvegportál, üvegfal
- kádparaván
- Hozz létre hirdetési csoportokat, ne keverd a kulcsszavakat a csoportok között
- Hozz létre minden csoportban legalább két hirdetést, így látni fogod, hogy melyik teljesít jobban. A hirdetés minden esetben tartalmazza a kulcsszót, amire hirdetsz és mindig arra az oldalra irányítsd a látogatót, ami a hirdetésről szól.
Ha ezek alapján készíted el az Adwords kampányodat, akkor elkerülöd a leggyakoribb hibákat és sokkal eredményeseben tudsz hirdetni!
Korábban már írtam egy cikket a kulcsszóegyezési típusokról, olvasd el azt is!
Solymos Tamás
RendesWebes
Solymos Tamás vagyok, honlapkészítő. 2007-óta készítek honlapokat és elsődleges célom, hogy a Te honlapod is sikeres legyen, mert ma már nem elég csináltatni egy honlapot, azt megfelelően működtetni, fejleszteni kell. Legfőbb erősségem, hogy az ügyfeleimnek minden weboldallal és online marketinggel kapcsolatos kérdésben csak velem kell egyeztetni.
Minősített Google Partner vagyok, így biztos lehetsz abban, hogy Google Adwords kampányaidat is sikeresen kezelem.